Tibetaanse Kalender

Inleiding


Deze pagina bevat sommige significante data van de Tibetaanse kalender. De Tibetaanse kalender is gebaseerd op de cyclus van de maan en diverse datums worden vooral beschouwd om bepaalde praktijken gunstig of onheilspellend voor sommige oefeningen. De informatie die uit deze pagina gegeven wordt komt hoofdzakelijk uit de bronnen genomen die op de bodem van deze pagina worden vermeld.

Ook zijn er een aantal van de belangrijkste dagen van de Theravada traditie in opgenomen: in de loop van de eeuwen heeft zich een verschil van één maand met de Tibetaanse traditie ontwikkeld.

Gelieve op te merken dat diverse aspecten van de geadviseerde oefening in de diverse tradities kunnen verschillen. Bijvoorbeeld, De leerraar Lama Zopa Rinpoche adviseert zijn studenten:

  • Neem “Eendaagse Mahayana voorschriften” op alle Boeddha-Dagen (zie beneden).
  • Op tsog-dagen, adviseert hij om “Guru puja” te doen in zijn centra en “zij die een initiatie in Hoogste Yoga Tantra hebben ontvangen hebben een verplichting aangaande de Tibetaanse tiende en vijfentwintigste van elke maand om tsog offer uit te voeren. De tiende worden geassocieerd met Vader Tantra en vijfentwintigste met Moeder Tantra.”
  • Op de dag van medicijn Boeddha (achtste), adviseert hij de oefening van Tara en Mahakala.

Vooral in de Nyingma traditie, wordt de nadruk gelegd op de dag van “Guru Rinpoche” op de tiende van elke maand. Op deze wijze, vieren alle tradities hun eigen speciale dagen op hun eigen speciale manier.

De vermenigvuldigingsfactoren die hieronder voor speciale dagen worden vermeld kunnen per traditie variëren, zo niet wordt dit anderzijds gemeld, beneden gevolgd (Gelugpa) hieronder het onderwijs van Lama Zopa Rinpoche van de Vinaya tekst “Schat van Citaten en Logica”.


Het missen en de dubbele dagen


De ingewikkelde Tibetaanse kalender is gebaseerd op de maancyclus. Aangezien de maancyclus minder dan 30 dagen is en het jaar in 12 maanden verdeeld is, worden er de trucs toegepast om het verschil tussen de 12 maancyclus in ongeveer 354 dagen en daadwerkelijk 365-iets dagen van het jaar te compenseren . Soms komt de data dubbel of soms helemaal niet erin te staan. Om ongeveer iedere 30 maanden zoals begin 2000, werd er zelfs een volledige maand verdubbeld ter compensatie.

Speciale dagen die op de dubbele dagen vallen worden gewoonlijk op de tweede dag gevierd, maar kunnen ook op de eerste dag worden gevierd als het geschikter is. De speciale dagen die bij het missen van dagen vervallen worden gewoonlijk gevierd op de voorafgaande dag.


Vier belangrijke festivals


Er zijn vier belangrijke Boeddha dagen of “Festivals” (düchen) in een jaar die op het leven van Boeddha Shakyamuni betrekking hebben. Tijdens deze dagen, zegt men worden de gevolgen van positieve of negatieve acties 100 miljoen keer worden vermenigvuldigd, zodat practice sterk geadviseerd wordt.

Chotrul Düchen: Tijdens de eerste twee weken van het nieuwe jaar, wordt er gevierd dat Boeddha iedere dag een mirakel vertoonde om de verdienste en de toewijding van de toekomstige discipelen te verhogen. Tijdens deze dagen, wordt Gelugpa Mönlam Chenmo (een grote gebedfestival) gevierd en wordt extra practice hoogst geadviseerd. De vijftiende van de 1ste maand is de “Dag van Mirakelen”.

Saga Dawa Düchen: De vijftiende van de 4de maand wordt, de Geboorte van Boeddha Shakyamuni, de Verlichting en Parinirvana gevierd. Hij werdt geboren in Lumbini (huidig-dag Nepal) werd verlicht in Bodhgaya (India) en betrad parinirvana (“overleed”) in Kushinagar (India).

Chökhor Düchen: De vierde van de 6de maand wordt, “het eerste draaien van het wiel van de Dharma” (het eerste onderwijs) gevierd. Voor de eerste zeven weken na zijn verlichting onderwees Boeddha niet. Aangemoedigd door Indra en Brahma gaf hij toen zijn eerste onderwijs in Sarnath over de vier edele waarheden.

Lha Bab Düchen: De tweeëntwintigste van de 9de maand wordt de ‘Afdaling van Boeddha Shakyamuni van de Hemel van 33’ gevierd. De moeder van Boeddha was herboren in de hemel van Indra. En om haar vriendelijkheid terug te betalen en aan de goden ten goede te komen, bracht Boeddha drie maanden door, onderwijzend in de Hemel van 33. Dit is niet zoals vaak verklaard wordt in de Tushita hemel; Tushita is het koninkrijk waar Boeddha leefde alvorens hij naar de aarde daalde. Misschien wat enigszins verwarrend kan zijn omdat een week ervoor op vijftiende van de 9de maand, wordt gevierd dat hij instemde om vanuit de Hemel van 33 terug te keren.

In de Theravada traditie worden de volgende belangrijkste volledig-maandagen waargenomen.

  • Magha Puja (‘Sangha Day’)De Boeddha gaf het onderwijs op basis van discipline (Ovada Patimokkha) aan spontaan verzamelde 1250 arahants.
  • Vesakha Puja (Wesak) (‘Buddha Day’) De geboorte, de verlichting en het overlijden van Boeddha.
  • Asalha Puja (‘Dhamma Day’) De Buddha’s eerste conversatie die aan vijf samanas in het Park van de Herten in Sarnath, dichtbij Varanasi wordt gegeven. De traditionele regenachtig-Seizoen (Vassa) retraite begint op de volgende dag.
  • De Dag van Pavarana Dit merkt het eind van de drie maanden Vassa-terugtocht. In de opvolgende maand, kunnen mensen kan de kathina-Robe als deel van een algemene alms-gevende ceremonie aanbieden.


Kalachakra dagen


In het Kalachakra onderwijs wordt vermeldt dat Boeddha zijn onderwijs op een volledige maan dag onderwees, daarvoor worden alle volle maan dagen speciaal beschouwd voor onderwijs in dit tantra. De eerste van de 3de Tibetaanse maand is Kalachakra Nieuw Jaar. Op de 15de dag van de zelfde maand wordt gezegd dat de Boeddha tantra heeft onderwezen in Kalachakra, dus dit wordt overwogen de belangrijkste dag om aan practice Kalachakra te besteden.


Zon en maansverduisteringen


Tijdens een (gedeeltelijke) zonverduistering worden de gevolgen van positieve en negatieve acties vermenigvuldigd met 10.000 volgens de Khandro site, 100 miljoen keer volgens Lama Zopa Rinpoche. Tijdens (gedeeltelijke) maanverduistering, is de factor 7 miljoen volgens Lama Zopa Rinpoche, oefeningen almede het nemen van de Acht Mahayana Voorschriften wordt sterk geadviseerd.


Maandelijkse terugkomende data


Elke maanden hebben op de maankalender een speciale betekenis. Voor de Boeddha-Dagen, worden de positieve en negatieve acties vermenigvuldigd met 100:

 

  • Tibetaanse achtste (ongeveer het eerste trimester): Medicijn Boeddha (Lama Zopa Rinpoche adviseert ook beoefening van Tara of Mahakala en het nemen van de acht Mahayana Voorschriften).
  • Tibetaanse 15de volle maan: Amitabha Boeddha, meditatie, reciteren van Sutras en het nemen van de Acht Mahayana Voorschriften, Kalachakra dag.
  • Tibetaanse 30ste, nieuwe maan: Boeddha Shakyamuni meditatie, reciteren van Sutras en het nemen van de Acht Mahayana Voorschriften.
  • De dag van Medicijn Boeddha: De achtste van elke maand (Lama Zopa Rinpoche adviseert ook puja Tara of Mahakala).
  • Guru Rinpoche dag: De tiende van elke maand, word een speciale gelegenheid in Guru Padmasambhava leven gevierd. Tsog wordt uitgevoerd op deze dag door iedereen wie een Hoogste Yoga Tantra initiatie heeft ontvangen. Het is specifiek verwant met de “Vaders tantras”.
  • Dakini dag: De vijfentwintigste van elke maand is verwant met “Moeders tantra’s” en tsog wordt gedaan door iedereen wie een Hoogste Yoga tantra initatie heeft ontvangen.
  • De dag van Dharmapala (Dharma Beschermers ): De negenentwintigste van elke maand is een speciale dag voor de practice van de Beschermer.
  • Sojong: op de 14 of vijftiende en negenentwintigste of dertigste, bekentenis oefening voor monniken en nonnen.
  • Acht Mahayana Voorschriften: Voor een dag, kan men de grondregel nemen om zich te onthouden van moord, stelen, seksuele gedrag, intoxicatie onthouden, om een hoge of een luxueuze zetel te nemen, niet te zingen en te dansen of ornamenten aan te nemen en niet na de middag te eten. (De eerste keer, zouden de voorschriften van een gekwalificeerde leraar ontvangen moeten worden, daarna kan men hen zelf nemen.)

 


Speciale maanden


Saka Dawa: de 4de maand; 100,000 worden positieve acties vermenigvuldigd, zodat de oefening om geen vlees of ander zwart voedsel te eten wordt benadrukt en ontmoedigd. (vlees, vissen, eieren, uien, knoflook enz.)

De 11de maand wordt vooral geassocieerd met de oefeningen van Chakrasamvara en Vajrayogini, die tot de Moeder Tantras behoren. Vijfentwintigste van deze maand is jaarlijkse speciale dag voor deze oefeningen.


Andere jaarlijkse voorkomende dagen


Tibetaanse maand Dag Gelegenheid
1 1ste Tibetaanse Nieuwe Jaar – Losar.
1 14de Verjaardag van Milarepa
1 21ste Verjaardag van Jamyang Khyentse Wangpo, grote meester van de 19de eeuw
3 1ste Kalachakra Nieuw Jaar
3 15de Boeddha Shakyamuni onderwees tantra Kalachakra
3 25ste Verjaardag van de 5de Dalai Lama
4 15de De verjaardag, de verlichting en parinirvana van Shakyamuni
4 23ste Verjaardag van Virapa, stichter van de Sakya school
6 15de Lokale deity dag – ook de verjaardag van Shakyamuni volgens de Theravadin school
6 10de Verjaardag van Guru Rinpoche (Padmasambhava)
7 15de Ontdekking van 4 medische tantras, de speciale dag van de medicijn Boeddha
9 3de Verjaardag van Jigme Lingpa, één van de grote Nyingma meesters
9 4de Verjaardag van Karma Paksi, tweede Karmapa
10 25ste Verjaardag van Tsongkhapa, stichter van de Gelugpa school
11 3de Verjaardag van Dusum Khyenpa, eerste Karmapa
11 6de en 7de Negen Slechte voortekens- dag ‘ Ngenpa Gu Dzom ‘; geadviseerd om acties op deze dag zoals retraite, een reis of een nieuwe baan) niet te beginnen. [ Alex Berzin: ] dit begint 12 u na dageraad op de zesde en duurt 24 uren tot ong. 5pm op Tibetaanse zevende
11 7de en 8ste Tien beschermede voortekens, ‘ Zangpo Chu Dzom ‘, samen gebeuren, de dag na Negen Slechte Voortekenen [ Alex Berzin: ] na Negen Slechte Voortekenen; het begint ong. 5pm op zevende tot ong. 5pm op Tibetaanse achtste
11 26ste Verjaardag van Jamgon Kongtrul de Grote, eminente meester van de 10de eeuw
11 29ste Het aanbieden van dag aan Dharma beschermers (Gutor)
11 30ste Huis schoon maak dag

 

De vlaggen van het gebed


Over het algemeen is de maandag een goede dag om gebedsvlaggen op alsmede de vrijdag. Volgens Lama Zopa Rinpoche, door gebedsvlaggen op te hangen (met inbegrip van lange gebedsvlaggen en vaandels) op de verkeerde astrologische data te hangen, “zal je onophoudelijke hindernissen ontvangen.” De volgende data zijn onheilspellende volgens de Tibetaanse kalender: tiende en tweeëntwintigste van de Eerste, Vijfde en Negende maanden; zevende en negentiende van de Tweede, Zesde en Tiende maanden; vierde en zestiende van de zevende en elfde maanden van het Derde; eerste en dertiende van de achtste en twaalfde maanden van het Vierde.


Tibetaanse verjaardagen


Dit kan zeer verwarrend zijn voor niet Tibetanen. Wanneer een baby geboren is noemt men het een jaar oud. Dit wordt waarschijnlijk verbonden met het feit dat de baby zijn wedergeboorte reeds 9 maanden vroeger bij conceptie begon. Vervolgens worden de verjaardagen voor gewone mensen normaal een keer per jaar gevierd als deel van Losar (Tibetaans Nieuw Jaar). Dit betekent in de praktijk dat een baby geboren op de laatste dag van het Tibetaanse jaar een jaar oud wordt genoemd en kan op de volgende dag twee-jaar-oud worden genoemd! Als u nauwkeurig wilt weten hoe oud een Tibetaan is probeer dan om te weten te komen wanneer hij of zij volgens de Westelijke kalender geboren is. De verjaardagen van grote Tibetaanse heiligen worden gewoonlijk gevierd op de zelfde datum van de Tibetaanse kalender. Waarschijnlijk om verwarring te vermijden, wordt de verjaardag van Zijne heiligheid de Dalai Lama gevierd op een vaste datum van de Westelijke kalender: 6 Juli.